Trail Balcó de l’Empordà 2026: LA PRÈVIA

La prova empordanesa obre la temporada amb un recorregut exigent i un cartell de favorits de primer nivell

152
Mar i muntanya, contrast magnífic al Trail Balcó de l'Empordà. Foto: Eladio Rueda

El Trail Balcó de l’Empordà tornarà a situar Palau-Saverdera com a epicentre del trail running català els dies 7 i 8 de febrer, amb més de 300 participants repartits entre les diferents modalitats. En ple inici de temporada, la cursa es manté fidel a la seva identitat: recorreguts exigents, desnivell constant i una muntanya, la de Verdera, que no regala res.

Amb un programa variat, l’interès competitiu se centra especialment en la Mitja Marató (21 km, 1.700 m D+) i l’Exprés (11 km, 800 m D+), dues distàncies que any rere any funcionen com un primer gran test per mesurar l’estat de forma dels corredors.

La Mitja Marató, un test sense marge d’error

El recorregut llarg del Balcó de l’Empordà no entén d’inicis tranquils ni de trams per recuperar. Les pujades sostingudes, les baixades tècniques i un perfil constantment trencat obliguen a córrer amb cap des del primer quilòmetre. Sant Pere de Rodes, el castell de Sant Salvador de Verdera i les vistes obertes sobre l’Empordà i el Cap de Creus formen part d’un recorregut que no necessita artificis per deixar empremta.

En categoria masculina, la llista de favorits és àmplia i amb perfils molt diferents. Diego Arroyo arriba com un corredor sòlid en aquest tipus de recorreguts, mentre que Jordi Gamito torna a competir en un escenari que premia l’experiència i la lectura de cursa. Jofre Cedó és un altre nom a tenir en compte, en una prova on la regularitat acostuma a marcar diferències.

Especial atenció mereix Jacob Cortés, que coneix bé la cursa i els seus ritmes: segon el 2025 i quart el 2024, és un dels corredors que millor ha sabut adaptar-se a Verdera. També hi haurà expectació per veure el rendiment de Miquel Antonio Bonet, segon a l’Exprés l’any passat, i d’Aleix Pérez, tercer el 2025 en la distància curta, tots dos fent un pas endavant en metres i exigència.

En categoria femenina, el referent torna a ser Abril Torrent, guanyadora el 2024, que parteix com una de les corredores a batre en un recorregut que ja li és favorable. Al seu costat, noms com Esther Franch, Ariadna Carbonell, Ludmila Hassan i Belén Simarro aporten experiència i constància en una cursa on la gestió del ritme sol ser clau.

Exprés: ritme alt i marge mínim

L’Exprés manté la seva essència: una distància curta però intensa, sense espai per especular. El desnivell concentrat i els corriols tècnics obliguen a sortir forts i sostenir el ritme fins al final.

Oleguer Macau és un dels noms propis de la distància, amb un perfil explosiu que s’adapta bé al traçat. En categoria femenina, Bea Prior, Anna Font o Núria Capdevila arriben com unes de les corredores destacades, mentre que Mirian Borjas, tercera el 2025, buscarà millorar el resultat de l’edició anterior.

Un cap de setmana per a tots els públics

El Trail Balcó de l’Empordà es completa amb propostes que van més enllà de la competició pura. El Descens Vertical aportarà l’espectacle amb un format explosiu i molt tècnic. La Marxa Popular ofereix l’opció de descobrir la serra de Verdera amb calma, posant el focus en el paisatge i l’experiència compartida. I la Mini Trail manté l’aposta pel futur, acostant el trail running als més joves en un entorn de muntanya únic.