
Villanúa (Osca) es convertirà aquest diumenge 15 de juny en la capital estatal de la modalitat vertical. Més de 320 corredors hi prendran part en una edició especial de la 2KV, que enguany canvia de format per convertir-se en un pur quilòmetre vertical a causa de la neu acumulada encara al cim de Collarada. La cursa puntuarà per al VK Open Championship i serà, al mateix temps, seu del Campionat d’Espanya de KV, tant en la modalitat individual com per seleccions autonòmiques. A més, els guanyadors obtindran plaça per l’europeu d’Skyrunning que se celebrarà el proper mes de juliol.
Tot i que la tradicional meta era al cim de la Collarada, aquest cop els participants acabaran el recorregut al tram superior de l’Achar, després de superar 5 quilòmetres i 1.000 metres de desnivell positiu. Aquesta decisió, presa al maig per l’organització del Club 2KV Villanúa i la FEDME, es va fer pensant en la seguretat dels participants. La neu persistent en trams clau impedia garantir el bon desenvolupament del recorregut original, que incloïa les dues modalitats clàssiques: Puyar Nomás i Puyar y Baxar.
Una participació d’altíssim nivell
La cita reuneix l’elit de l’especialitat, amb representació de catorze seleccions autonòmiques i atletes habituals del circuit internacional. Entre els inscrits hi ha noms destacats com els actuals campions d’Espanya de KV, Guillermo Ramos i Bel Calero, que defensaran el títol assolit l’any passat a Ezcaray. També hi seran present Onditz Iturbe, recent campiona d’Espanya RFEA a Canfranc, i autèntiques especialistes de curses verticals com Silvia Lara, Leticia Bullido, Larraitz Aragón, Marta Bernal, Virginia Pérez, Verónica Sánchez, María Ordoñez, Itziar Kortazar, Patricia Villanueva o les joves Dàlia Alonso i Mohana Lilly Kheres.
En nois destaquen els noms com Jose Antonio Bellido, Fabián Venero, Álvaro García, Diego Díaz, Aitor Ugarte, Adil Moussari, José Antonio Arroyo, Jonatan Arobes entre d’altres.

L’equip de la FEEC arriba amb un equipàs
La Selecció Catalana de la FEEC arriba a la cita amb un grup d’esportistes amb moltes possibilitats d’aconseguir alguna de les preuades medalles:
- Absoluta: Jordi Bolet, Jordi Alís, Marcel Romaní, Joan Valls, Oriol Marín, Laia Montoya, Rosa Navarro, María Benito, Cristina Vilarnau, Rosa María Nieto i Susana Moreno
- Promesa: Ïu Net, Jan Castillo, Guillem Solanas, Lina Escura, Martina Gonfaus i Laia Calzada
- Juvenil: Joan Guiteras, Gerard López, Àlex Cañada, Biel Sagués, Marc Font, Bruna Miralpeix, Bruna Torrentbó, Uma Plans i Laia Alonso
- Junior: Pere Menéndez, Martí Costa, Albert Soler, Lluís Puigvert, Jorge Font, Rut Córdoba, Clàudia Martí i Núria Llansó
Villanúa torna a acollir un Campionat d’Espanya després de l’experiència de 2023, i ho fa en una jornada on la pluja pot jugar un paper clau segons les previsions meteorològiques.
Puntuable per al VK Open Championship
La cursa aragonesa forma part del calendari internacional VK Open Championship, avalat per la International Skyrunning Federation, que aquest any compta amb vuit proves en sis països diferents. La temporada va arrencar al Brasil amb la Vertical Base i conclourà a Bulgària amb la gran final. Villanúa és l’única parada espanyola d’un circuit que continua creixent en projecció i prestigi.
Sostenibilitat com a bandera
La 2KV Collarada també vol ser referent en sostenibilitat. L’organització ha implementat mesures per reduir l’impacte ambiental, com l’eliminació del plàstic als avituallaments, l’ús obligatori de gots reutilitzables i una recollida selectiva de residus un cop acabada la cursa. A més, es farà una pesatge de deixalles per fer un seguiment acurat de la petjada ambiental i millorar any rere any.