La Vall de Cardós es prepara per viure la seva gran festa del trail

La cursa pallaresa disputarà la seva segona edició el proper dissabte 30 d'agost després de ser posposada a la primavera per acumulació de neu

454

El pròxim 30 d’agost, la Vall de Cardós tornarà a convertir-se en epicentre del trail pirinenc amb la celebració de la 2a Marató Vall de Cardós (MVC). La cita reunirà prop de 200 corredors en les seves dues modalitats: la marató de 45 km i 3.600 m de desnivell positiu i la mitja marató de 23 km i 1.400 m positius, totes dues recorrent indrets emblemàtics del Parc Natural de l’Alt Pirineu.

Xavi Thai, director de la cursa, destaca l’atracció que desperta la MVC més enllà del Pallars: dels gairebé 200 inscrits, només una trentena provenen de les comarques de Lleida, mentre que la resta arriben d’arreu, amb presència destacada de Osca, Canàries i Andorra. “Un dels objectius és donar a conèixer els nostres paratges arreu del món, i ho estem aconseguint”, assegura.

A més de l’esport, la MVC tindrà un clar component solidari: per cada inscripció a la marató es destinaran 2 € a la recerca sobre el trastorn límit de la personalitat, mentre que les de la mitja marató serviran per impulsar la investigació de la malaltia minoritària MSD (Dèficit Múltiple de Sulfactasa). Paral·lelament, el cap de setmana s’acompanyarà d’activitats familiars com ràfting o excursions a cavall, amb l’objectiu de generar també impacte econòmic a la vall.

Dos recorreguts de pur skyrunning

La sortida i arribada estaran situades al càmping de la Borda del Pubill, a Ribera de Cardós.

La Marató, de 45 km i 3.600 m de desnivell positiu, concentrarà tots els al·licients d’una cursa d’alta muntanya: coronarà cims com el tuc de Lo Calvo (2.291 m), Campirme (2.632 m), el Pic de la Coma del Forn (2.683 m) o el Pic de Ventolau (2.853 m); s’aproximarà a estanys de gran bellesa com el de Mascarida, els Tres Estanys, Soliguera i de Finestres; i també visitarà pobles d’encant com Bonestarre, Anàs i Estaón.

La Mitja Marató, de 23 km i 1.400 m de desnivell positiu, permetrà descobrir el ric patrimoni natural, paisatgístic i arquitectònic de la Vall de Cardós. Passarà per pobles de gran bellesa com Lladrós, Benante i Ainet de Cardós, petits llogarrets com la borda de Calatxo, Nibrós, Massover i Vidal, i s’enlairarà fins als cims de Miravall (1.866 m) i Pui Tabaca (1.719 m).

Els favorits

En l’àmbit esportiu, la marató de 45 km es preveu molt disputada. Entre les dones parteixen com a favorites Isi Bardají (3a a la Mitja 2024), Belén Simarro, Vinyet Nogueró, Anna Ongaro, Clàudia Mola i Mireia Pujol. En categoria masculina, el gran referent serà el vigent campió, Sergio García, amb rivals de nivell com Lluís Salcedo, David Gay, Norbert Llobera, Ander Unzurrunzaga o l’andorrà Lluís Sanvicente.

Pel que fa a la mitja marató, Sonia Amor intentarà revalidar el triomf de l’any passat davant corredores de pes com Paula López (guanyadora de la Marató 2024), Raki Garsaball, Lídia Puyals o la veterana Lola Brusau. Entre els homes, els noms a seguir seran Pau Montané (3r el 2024), Martí Miró (4t 2024) i Jordà Rosell.