En les curses de llarga distància sovint trobem pujades llargues i dures per salvar exigents desnivells. És per això que hem volgut buscar deu itineraris que us poden anar molt bé per a entrenar aquest tipus d’ascens. Deu pujades que us posaran el cor i els pulmons a prova de bomba:

ALTA RIBAGORÇA

Foto: Miguel Aguilera

Roies de Cardet des de Barruera (Cara Amon)

Recorregut lineal en pujada vertical que ascendeix des de la localitat de Barruera fins el pic de les Roies de Cardet, tot passant per l’ermita romànica de Sant Salvador. Un cop passada aquesta, s’abandona el camí per afrontar de manera directa l’ascens per dins d’una canal herbosa. Una vegada superada la canal, l’itinerari es dirigeix cap a l’aresta de la muntanya per la qual es progressa per cercar el cim. Segueix el recorregut original de la prestigiosa cursa del Cara Amon.

Desnivell: +1.380m
Distància: 4,7km
Alçada punt més baix: 1.090m
Alçada punt més alt: 2.445m

PALLARS SOBIRÀ

Monteixo des d’Àreu

Possiblement la pujada més dura de Catalunya. Partint del bucòlic poble d’Àreu, a la vall Ferrera, iniciarem un recorregut vertiginós que ens posarà a prova des del primer metre. Tot resseguint corriols i fites, pels prats de la Pala de Solà cercarem el collet del Jespedil. A partir d’aquí només caldrà seguir la carena rocosa fins el cim. El Centre Excta. de Lleida organitzava cada mes de juny l’anomenada “Cuita el Sol”, sent la primera milla vertical de l’Estat. Al 2014, l’Ajuntament d’Alins i l’EMD d’Àreu prendrien el relleu en l’organització, rebatejant-la com la “Milla Vertical d’Àreu”.

Desnivell: +1.625m
Distància: 4,14km
Alçada punt més baix: 1.227m
Alçada punt més alt: 2.905m

Bony d’Arquer des de Caregue

El circuit transcorrerà primer entre trams de pastura i abandonats bancals, per després seguir entre prats, boscos i un últim tram molt alpí, arribant al cim per la vertiginosa obaga i una canal final que no ens deixarà respirar fins al final.

Desnivell: +1.200m
Distància: 3,8km
Alçada punt més baix: 1.040m
Alçada punt més alt: 2.297m

RIPOLLÈS
Puigmal pel collet de les Barraques

Ruta no tant transitada que ens regalarà unes panoràmiques espectaculars. Des del collet de les Barraques seguirem el filat del bestiar que careneja la serra de Vaquerissa entre bosc i prats herbosos, balisat amb marques blanques i verdes (SL). Un cop arribats al pas dels Lladres només caldrà fer l’últim ascens fins al cim.

Desnivell: +1.044m
Distància: 8,8km
Alçada punt més baix: 1.866m
Alçada punt més alt: 2.910m

Taga des de Ribes de Freser

Pujada clàssica a un dels cims emblemàtics del Ripollès. L’exigent recorregut transita primer per una frondosa pineda per després guanyar alçada a través de prats herbosos. Dalt del cim podrem albirar una gran panoràmica de bona part dels cims del Pirineu oriental, així com les llunyanes Serres de Milany, Montserrat o Sant Llorenç del Munt.

Desnivell: +1.080m
Distància: 5km
Alçada punt més baix: 920m
Alçada punt més alt: 2.040m

BERGUEDÀ
Penyes Altes del Moixeró des de Gréixer

Ascens dur però a la vegada espectacular. Des del pont de Gréixer ens atansarem al petit nucli. Un cop passat per sobre, salvarem un fort desnivell per la Canal de la Serp -marques grogues i fites- a través d’una magnífica fageda que ens durà al collet Raset. Girarem a la dreta fins alçar-nos al capdamunt de les Penyes Altes.

Desnivell: +1.285m
Distància: 5,8km
Alçada punt més baix: 991m
Alçada punt més alt: 2.276m

Pedraforca des de Gósol

L’ascens al Pedraforca per la seva cara oest és, sense dubte, la ruta més directe per arribar-hi. Des de Gósol prendrem les marques blanques i grogues del PR C-123 i ens alçarem pel Serrat de la Tosa fins a cercar l’inici de la Tartera de Gósol. El camí puja de forma continuada entre pedra solta de la tartera fins arribar a l’Enforcadura. Girarem a l’esquerra per una canal de roca i sense dificultat assolirem el cim.

Desnivell: +1.088m
Distància: 5,4km
Alçada punt més baix: 1.416m
Alçada punt més alt: 2.506m

MONTSENY
Turó de l’Home des de Montseny (Sitja del Llop)

La Sitja del Llop posarà a prova els vostres pulmons pel cor del Parc Natural del Montseny, espai reconegut protegit i reserva de la Biosfera de la UNESCO. Des del poble de Montseny, resseguirem les senyals blanques i vermelles del GR-5 fins al sostre de la serralada. Es realitza de forma organitzada durant la tardor per l’empresa Mont-signus.

Desnivell: +1.185m
Distància: 6,6km
Alçada punt més baix: 520m
Alçada punt més alt: 1.705m
Track: Descarregueu aquí
Rècord: Agustí Roc (47:02) – Alba Xandri (58:05)

MONTSERRAT
Sant Jeroni des de Monistrol i per Sant Benet

Clàssica pujada montserratina al cim de Sant Jeroni, punt culminant de la muntanya màgica, des del seu punt més baix. L’itinerari ressegueix el PR C-19 pel camí de l’Àngel fins a Sant Benet, resseguirem el camí de l’arrel fins a Santa Cecilia i remuntarem la canal de Sant Jeroni fins al capdamunt.

Desnivell: +1.082m
Distància: 6,3km
Alçada punt més baix: 154m
Alçada punt més alt: 1.236m

TERRES DE L’EBRE
KMV Roquetes (Lloret-Caro)

El Barranc de Lloret és una zona humida espectacular del terme de Roquetes. D’allí s’enfila un corriol que ens portarà al Cim de Caro. El recorregut transcorre per paratges d’una gran bellesa paisagística del Parc Natural dels Ports. Es realitza de forma organitzada durant la primavera pel club Trail Roquetes.